Як говорити про права з наймолодшими
Незважаючи на те що ти ще маленький, ти все одно людина, яка має права. Свої права ти можеш знайти у спеціальному документі, який називаєтьсяКонвенція про права дитини. У цьому документі записані твої права, якими ти можеш користуватися до 18-ти років, тому що після цього ти стаєш дорослим.
Конвенція є доволі складним документом, тому ми коротко розповімо тобі про твої права:
ти маєш право на життя. Ніхто не може позбавити тебе цього найціннішого дару!
ти маєш право на піклування і турботу. Це означає, що твої батьки повинні піклуватись про тебе, дбати про твої інтереси;
ти маєш право на достатнє харчування та дах над головою. Про це також піклуються твої батьки, а якщо їх у тебе немає, то держава;
ти маєш право на розваги. Дорослі повинні будувати для тебе дитячі майданчики та місця проведення дозвілля. Це стосується і театру, в якому повинні також ставитись вистави для дітей;
ти маєш право на освіту. Хочеш ти того чи ні, але ти повинен ходити до школи. Якщо ти хочеш стати відомою людиною, то ти обов’язково повинен навчатися!
ти маєш право на медичну допомогу. Якщо ти поранився, то ти можеш звернутися до лікаря, який тобі допоможе!
ти маєш право на приватне життя. Ніхто не може перевіряти твої речі, читати твої листи. Ніхто не може казати тобі погані слова, принижувати тебе;
ти маєш право висловлювати свою точку зору, але вона не повинна ображати інших людей.
Основна ідея роботи з правового виховання дошкільнят:
визнання дитини повноцінної і повноправною особистістю: вільної і відповідальної, яка знає свої права і адекватні способи поведінки у випадках їх порушення, що володіє почуттям власної гідності і з повагою відноситься до інших, здатної на власний вибір і з розумінням сприймає думки і переваги оточуючих.
Мета правового виховання дошкільнят:
створення умов для виховання майбутнього громадянина правової держави.
Для цього необхідно:
допомогти кожній дитині проявити свою індивідуальність, разом з тим показати як унікальність, так і рівність кожної дитини;
вчити толерантно спілкуватися один з одним;
виховувати вміння мати свою точку зору та з повагою відноситись до думок інших; формувати уявлення про основні потреби дитини (здоров’я, житло, їжа, відпочинок);
заохочувати дітей до знань про родинні стосунки, особливості різних народів світу, формування розуміння важливості миру в суспільстві.
Основними принципами реалізації програми по правовому вихованнює систематичність роботи по правовому вихованню, взаємозв'язок із заняттями з розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім світом, музичного виховання, вільної, ігровою, театралізованою діяльністю.
Найважливіша складова правової культури дитини - це правова культура дорослих та їх відповідна поведінка. Саме тому робота з реалізації програми по правовому вихованні дошкільнят розподіленана три напрямки:
І. Робота з колективом ЗДО
ІІ. Робота з підвищення правової культури батьків
ІІІ. Робота з дітьми.
Терміни, що використовуються в правовому вихованні:
Правовідношення-передбачені юридичними нормами і гарантовані державою суспільні відношення.
Правосвідомість-сукупність знань, уявлень людей про право, їх відношення до права.
Система права-це єдність всіх діючих юридичних норм даної держави і підрозділи на галузі та інститути.
Юридична норма-це загальнообов'язкове правило поведінки, установлене і забезпечене державою.
Закон-це нормативно - правовий акт органу законодавчої влади або самого народу, який регулює найважливіші суспільні відношення, приймається в особливому порядку і володіє юридичною силою.
Держава-це організація політичної влади домінуючої частини населення в соціальнім неодноріднім суспільстві, за допомогою якої забезпечується керівництво його цілісність і безпека, і здійснюється керівництво суспільством в інтересах цієї його частини, а також керівництво справами всього суспільства.
Громадянське товариство- це група вільних рівноправних людей, кожний з яких має можливість бути власником, а також активно брати участь в політичному житті.
Право-це система загальнообов'язкових правил поведінки (юридичних норм), установлених забезпечених державою з метою урегулювання суспільних відношень.
Функції права-це основні напрямки . його впливу на суспільні відношення.
Система законодавства-це комплекс діючих нормативно - правових актів даної держави, пов'язаних між собою одночасно розділених на частини.
Конвенція-міжнародна угода з якогось спеціального питання, яке має обов'язкову силу, для тих держав, які до нього приєднані.
Людина-жива істота, яка володіє мисленням, мовою, здібностями створювати предмети виробництва і користуватися ними.
Громадянин-людина, яка належить до населення даної держави і користується всіма правами, виконує всі обов'язки цієї держави.
Декларація- об'ява, проголошення основних принципів, не маючи обов'язкової сили, рекомендація.
Програма правового виховання дітей
Розвиток правової свідомості особистості це довгий, складний і суперечливий процес, що триває практично все життя людини. Первинні уявлення про соціальні норми поведінки людей, про необхідність певного порядку в людських взаєминах засвоюються в дитинстві, ще в дошкільний період. У дошкільні роки найбільш активно формуються погляди, життєві позиції. типові мотиви поведінки особистості. І від того, яке розуміння права і ставлення до нього виробляється в цей період становлення особистості, багато в чому залежить і подальша поведінка людини у правовій сфері.
На основі загального уявлення про соціально-правові явища і шляхом впливу на інтелектуальну, емоціональну і вольову сфери правосвідомості в дошкільному віці, на наш погляд, можливим є формування:
шанобливого ставлення до встановлених правил поведінки;
усвідомленого підпорядкування прийнятому правомірному стандарту поведінки;
розуміння моральної і правової відповідальності за свої вчинки та поведінку, а також особистої відповідальності за вчинені порушення правил;
установки на надання - допомоги працівникам правоохоронних органів, які здійснюють діяльність з припинення і попередження правопорушень;
установок, що перешкоджають податливості кримінальним та асоціальним впливам;
неприйняття насильницьких і інших асоціальних (незаконних) дій відносно людей, тварин, об'єктів навколишнього середовища з формуванням на цьому матеріалі правових переконань;
ціннісної значимості сім'ї та доброчесного відношення до рідних і близьких;
ціннісних уявлень про розсудливі і корисні форми відпочинку.
Конвенцію про права дитини можна завантажити за посиланням
Декларацію прав дитини можна завантажити за посиланням